GroenLinks verwelkomt asielzoekerscentrum in Gouda

Daags na de oproep van GroenLinks Gouda en vele andere partijen om ook in Gouda te zorgen voor opvang van vluchtelingen heeft het College hieraan gehoor gegeven. Het verzoek van het Centraal Orgaan voor de opvang van Asielzoekers, het COA, om in Gouda een asielzoekerscentrum te openen werd positief ontvangen. GroenLinks is trots dat het College zo concreet vorm geeft aan Gouda als tolerante stad

Het voorstel van het COA is om in de Prins Willem-Alexanderkazerne een AZC te realiseren voor ongeveer 500 asielzoekers en vluchtelingen met een verblijfsstatus die wachten op woonruimte. Het AZC is in principe voor een periode van 10 jaar, zodat de verbouwing die nodig is rendabel is. “Gezien de voortdurende conflicten in Syrië, Irak en Afghanistan zal goede opvang voor vluchtelingen hier voorlopig wel hard nodig zijn, en het is goed dat Gouda daar ook aan bijdraagt” aldus fractievoorzitter Michel Klijmij-van der Laan. “Nu is vooral belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt met de omwonenden en het COA, en zal het COA ook snel een informatieavond moeten organiseren zodat de buurtbewoners weten waar ze aan toe zijn.”

Sinds jaar en dag roept GroenLinks Gouda in haar verkiezingsprogramma op om positief te reageren op een eventueel verzoek van het COA voor opvang van asielzoekers. De PWA-kazerne werd door Michel Klijmij-van der Laan ook al meermaals genoemd als mogelijke lokatie, mocht het plan van Ark, Gemiva en moskee niet doorgaan. Nu lijkt dit dus werkelijkheid te worden. “Het is wel jammer dat daardoor het moskeebestuur deze lokatie niet kan kopen. We hopen dat zij snel een nieuwe lokatie vinden en roepen de gemeente op daar waar nodig medewerking te verlenen.”