Op 25 november 2014 hield GroenLinks Gouda/Waddinxveen in het voormalige stadskantoor aan de Agnietenstraat een bijeenkomst met als thema ‘leegstand’. Onder de aanwezigen op de bijeenkomst ontstond een stevige discussie over de rol van de gemeente bij leegstand en de samenwerking met  marktpartijen . In veel gevallen spelen er meerdere belangen (leefbaarheid, financiën, waarde van een gebouw, meerwaarde voor omwonenden), zoals bij de invulling van de Prins Willem Alexanderkazerne en het Weeshuiscomplex in de binnenstad.

Ineke Verkaaik en Geert ter Weeme lichtten de plannen toe die zij hebben voor het Weeshuis-Archiefcomplex in Gouda. Vastgoedontwikkelaar Abdel Salemi van Sens Real Estate schetste de grote ontwikkelingen op het gebied van vastgoed. En gemeenteraadslid Michel Klijmij (GroenLinks) gaf zijn visie op hoe de gemeente met leegstaand vastgoed om zou moeten gaan.

Een onderwerp dat centraal stond tijdens de bijeenkomst was hoe je omgaat met het ‘afwaarderen’ van lege gebouwen. Durf je je verlies (nu) te nemen als eigenaar, of wacht je tot je de volle prijs vangt, met alle risico’s van dien? Een ander aspect is hoe om te gaan met burgerinitiatieven. Geef als gemeente voldoende tijd en ruimte  aan burgerinitiatieven om een gebouw nieuw leven in te blazen en laat je hierbij niet leiden door angst, maar door ambitie.

Succesvolle herontwikkelingen, zeker in de Goudse binnenstad, zijn trajecten voor de lange adem waar je dus ook vroegtijdig mee moet beginnen. Eigenlijk ver voor de leegstand zich gaat voordoen.
Al met al een interessante avond waar de verschillende invalshoeken over leegstand in Gouda een plaats kregen.