In de raadscyclus april van de gemeenteraad in Waddinxveen stond veel ‘groen’ op de agenda. Zo kreeg het aanvankelijke plan om de beplanting verder uit te breiden door ons toedoen een forse impuls: er wordt onderzocht op welke wijze men goede metingen kan verrichten naar de hoeveelheid (ultra)fijnstof met als doel om gericht beplanting aan te brengen op die plaatsen waar mogelijk grotere risico’s zijn voor de volksgezondheid. In het voorstel vond men het verrichten van metingen een onnodige stap. De motie werd unaniem aangenomen.

Raadscyclus april - gemeenteraad Waddinxveen

In de raadscyclus van april stond veel ‘groen’ op de agenda. De fractie van PvdA/GroenLinks slaagde erin om een aantal zaken stevig op de politieke agenda te zetten. Voor ons als GroenLinks een mooi moment om ons duidelijk te profileren.

Een motie over het eenvoudiger bereikbaar maken van duurzaamheidsleningen voor minder-daadkrachtigen werd ingetrokken na vergaande toezeggingen van de wethouder om in de communicatie dit aspect duidelijk een plaats te geven: hoe lager de drempel om te lenen, hoe groter de mogelijkheid voor deelname aan duurzame investeringen.

Het aanvankelijke plan om de beplanting verder uit te breiden kreeg door ons toedoen een forse impuls: er wordt onderzocht op welke wijze men goede metingen kan verrichten om de hoeveelheid (ultra)fijnstof in kaart te brengen met als doel om gericht beplanting aan te brengen op die plaatsen waar mogelijk grotere risico’s zijn voor de volksgezondheid. In het voorstel vond men het verrichten van metingen een onnodige stap. De motie werd unaniem aangenomen.

Het groenstructuurplan ontaardde in een discussie over een aantal grauwe abelen: helaas werd een motie tot kappen van de bomen met een kleine meerderheid aangenomen, ondanks onze constatering dat een dergelijke motie indruist tegen de inhoud van het plan. Opmerkelijk!

Als laatste punt heeft onze oproep om bij het inrichten van het Integraal Huisvestingsplan scholen opgeleverd dat bij de uitwerking rekening wordt gehouden met een natuurlijke inrichting van de schoolomgevingen; daar waar mogelijk wordt bekeken of de inrichting van schoolpleinen op een natuurlijke manier kan worden vormgegeven.

Halvard Jan Hettema

fractie PvdA/GroenLinks Waddinxveen