Het leek zo mooi: de provincie Zuid-Holland die in samenwerking met gemeenten honderden miljoenen zou investeren in openbaar vervoer: een hoogwaardige lightrail verbinding tussen Gouda en de Noordzeekust bij Katwijk.

Meteen al was er protest vanuit Leiden, waar men geen tram in de stad wenste. En ook in de Goudse regio vroeg men zich af of dit nu de verbinding was die we nodig hadden. Toch was het voor Gouda een interessant plan. Er zouden door de lightrail haltes kunnen komen bij de Goudse Poort, en ooit, in een eerder al verdampte toekomst, in de Gouweknoop, een gebied vol spoor- en wegverbindingen ten westen van Gouda. En, in ook al zo'n verdwenen toekomstperspectief, zou met een tram die op het maaiveld naast de bestaande spoordijk zou aankomen de mogelijkheid bestaan om de lijn nog door te trekken door de stad naar de Krimpenerwaard.

Toen het nieuwe provinciebestuur  besloot om de plannen nog verder uit te kleden ten gunste van een autoverbinding bij Leiden bleef er al snel erg weinig over. De halte Goudse Poort sneuvelde, en wat restte was eigenlijk alleen een kwartiersdienst naar Alphen aan den Rijn. En dat terwijl Gouda al 5,8 miljoen euro had geïnvesteerd in de plannen.

Voor GroenLinks-wethouder Ruwhof was de missie dus simpel: we willen ons geld terug. Ze is daar wonderwel in geslaagd, want uiteindelijk krijgt Gouda zelfs nog meer geld terug dan we erin gestopt hebben: 3,3 miljoen contant, en nog eens 3,2 miljoen dat we mogen besteden aan investeringen rond het spoor.

En de provincies laten het er bovendien niet helemaal bij zitten op het gebied van openbaar vervoer. Gouda wordt op termijn onderdeel van Randstadnet, een netwerk van hoogwaardig vervoer in de hele randstad. Ook hiervoor kunnen we nog een half miljoen van de provincie tegemoet zien.