De raad debatteert volgende week over de aangepaste plannen van projectontwikkelaar Multi Vastgoed voor het zuidelijk stationsgebied. We hebben het inmiddels al over de derde versie.
Hoe kijkt de GroenLinks fractie tegen de nieuwste plannen aan?
De GroenLinks fractie was zeer enthousiast over de eerste versie. Er kwamen wel erg veel winkels, dus we hadden wat zorgen over de binnenstad, maar daar is tenslotte altijd nog de Markt en de gezellige terrasjes die de mensen naar zich toe lokt. Verder waren er in dit eerste plan alleen maar voordelen: het busstation zou verhuizen naar de noordkant van het station, en de Vredebest zou vanaf de uitgang van het station voetgangersgebied worden met een mooie ruime oversteek over een wat smallere Kattensingel. Je zou als het ware zo vanuit de trein het winkelgebied inlopen en vanzelf richting binnenstad geleid worden. En er zou goed gezorgd worden voor de twee prachtige monumentale platanen die een stukje verplaatst zouden moeten worden.
Multi was ambitieus, ze wilden een visitekaartje afgeven in thuisstad Gouda, en hadden al mooie centra ontwikkeld. Helaas bleken de plannen al snel niet haalbaar. Er moesten concessies worden gedaan. De parkeergarage, die eerder aan de rand van het gebied was gepland, met een eigen toegang over het spoor, moest nu midden in het gebied komen, vlak naast het station. En er was volgens Multi een supermarkt nodig om voldoende bezoekers naar het gebied te trekken. Wat de fractie van GroenLinks betreft waren dit al forse verslechteringen. Maar nog steeds vonden we dat de voordelen opwogen tegen de nadelen, want de wandelpromenade en de verhuizing van het busstation bleven intact, en er was een acceptabele verkeersoplossing met een speciale toegangsweg. Dus ook met deze plannen gingen we akkoord.
Nu blijkt ook dit aangepaste plan niet haalbaar en komt Multi met een derde plan. Het plan beslaat alleen nog de driehoek tussen Vredebest en spoor, het aantal vierkante meters winkel is tot een derde teruggebracht. De supermarkt met parkeergarage moet er nog steeds komen, op de plek waar nu de bussen staan. De monumentale platanen moeten nog steeds verplaatst, maar we krijgen geen wandelgebied. De auto's en bevoorrading moeten allemaal door de bestaande straten, en dat is niet alleen de Vredebest. Veel protesten dus van bewoners van de Crabethstraat en het Van Bergen IJzendoornpark en van de bewoners van de Kadebuurt, die veel meer drukte in de straat kunnen verwachten.
Op de website van de gemeente zijn de plannen in detail te bekijken.
Wat GroenLinks betreft is er nog één pluspunt aan het plan: de verhuizing van het busstation. Maar waarom wilden we dat ook al weer? We wilden een voetgangersgebied, een winkelpromenade, en een rustiger Kleiwegplein. Jammer genoeg blijft daarvan in de nieuwe plannen niets overeind. Want we krijgen een parkeergarage, een supermarkt, een paar kleine en één hele grote winkel, en verder auto's en een nog drukker Kleiwegplein. Wat ons betreft is de toekomst van het stationsgebied te belangrijk om een plan te gaan uitvoeren dat we nu al niet goed genoeg vinden. Het staat vast dat er wel iets moet gebeuren, want de huidige toestand van het stationsgebied en de Vredebest is niet best. We hopen dat over een paar jaar de economie weer voldoende is aangetrokken om een haalbaar plan mogelijk te maken dat wél echt toekomstbestendig is.