In het kader van het opwaarderen van de Kop van de Kleiweg wil de gemeente een fietssteiger realiseren naast de Kleiwegbrug. De omgevingsvergunning hiervoor kan alleen worden verleend als de gemeenteraad van Gouda verklaart hiertegen geen bedenkingen te hebben. Hierover heeft de gemeenteraad de afgelopen twee weken verkend en gedebatteerd. Op 3 februari a.s. volgt besluitvorming.

Het college schrijft verder het volgende: de kop van de Kleiweg is de entree van het hoofdwinkelgebied van de gemeente Gouda. De winkels in
dit gebied doen het echter al jaren slecht; er is veel doorloop en leegstand en de huidige aanblik is rommelig. De toegang tot het winkelgebied en de winkels wordt op drukke dagen geblokkeerd door geparkeerde fietsen. Samen met de omliggende vastgoedeigenaren en de SOG heeft de gemeente een plan gemaakt om dit gebied te herinrichten. Daarbij hoort het het aanleggen van de fietssteiger.

Farctievoorzitter Klijmij-van der Laan hierover:  Al meer dan 10 jaar geleden, in een debat over fietsen verbieden in de Agnietenstraat, sprak raadslid Arnoud Menkveld de woorden "fietsers zijn als water, ze zoeken de weg van de minste weerstand". Eenzelfde discussie ontspint zich nu rond de Kop van de Kleiweg. De gestalde fietsen vormen een obstakel en doen afbreuk aan de uitstraling van de Kleiweg en de binnenstad. Om dit op te lossen is er een fietssteiger gepland aan het begin van het Regentesseplantsoen. Dit is niet ideaal, maar gegeven de situatie de minst slechte oplossing. De Kop van de Kleiweg is nu rommelig, mede door de geparkeerde fietsen. De enige manier om daarvan af te komen is om elders stallingsruimte te creeeren. Veel plek is er niet, want de Kop van de Kleiweg is een belangrijk aankomstpunt voor fietsers, en daar moet dus voldoende ruimte zijn. De steiger zorgt voor meer fietsparkeerplek dan er nu is, behoudt de bomen, wordt mede betaald door de ondernemers die hiervan profiteren, voorkomt verrommeling en behoudt de fietsparkeergelegenheid op een voor fietsers gunstige plek. Dat maakt dat wij het verlies van een klein stukje gras en water kunnen accepteren in ruil voor een betere oplossing voor fietsers en een betere uitstraling van de binnenstad" GL heeft dus geen bedenkingen.