Zo’n 250 actieve GroenLinksers, onder wie vier Gouwenaren, reisden zaterdag 6 april af naar Utrecht om daar de workshops van “Zin in 2014” bij te wonen. De dag werd geopend door campagneleider Wijnand Duyvendak, maar ook partijleider Bram van Ojik en de Amsterdamse campagnevrijwilliger Eva Groen droegen bij aan een enthousiaste start van deze dag. Lees het verslag van Henk Lappee.

Wijnand Duyvendak benadrukte de noodzaak gezamenlijk een campagne te ontwikkelen met een duidelijke lijn in de kernboodschap. “Herkenbaar op groen, betrouwbaar op sociaal.” De partij moet wat Duyvendak betreft vooral eenheid uitstralen. De partijeigenschappen van GroenLinks moeten zijn: daadkracht, leiderschap, betrokkenheid. Maar de partij is ook integer, praktisch en duidelijk. 

Veel mooie woorden, maar ga je dat als welwillende vrijwilliger in de praktijk brengen? Daar zou in de workshops aandacht aan worden gegeven.

De workshops die ik bezocht waren (1) gevolgen financiële crisis voor lokale overheden, (2) Hoe vertel je jouw GroenLinks-verhaal? en (3) campagnevoeren in aanloop naar de verkiezingen.

De financiële crisis leidt tot kleinere budgetten voor de gemeenten, terwijl veel taken aan gemeenten worden overgedragen. Gemeenten zullen in de komende jaren vooral moeten bezuinigen.

Jesse Klaver benadrukte dat de partij zich vooral met haar idealen moet profileren, GroenLinks moet haar eigen verhaal vertellen en andere keuzes durven maken. De haalbaarheid van plannen en idealen komt bij een eventuele coalitievorming sowieso onder druk te staan, dus op voorhand al in de campagne inbinden heeft niet zoveel zin. Laat vooral zien waar GroenLinks voor staat!

Spreker Freek Compagne nodigde de aanwezigen uit om via freekjoke@hotmail.com een pakkende tweet in te sturen.

Speechschrijver Jakobien Groeneveld, fractievoorzitter van afdeling Zoetermeer, had een buitengewoon fraaie workshop in elkaar gezet over hoe je het GroenLinks-verhaal zou kunnen vertellen. Kernbegrippen in haar bijdrage: “less is more,” hou het vooral kort en bondig. Bijzonder was dat ze Geert Wilders als voorbeeld liet zien hoe een boodschap direct, stevig en to-the-point gebracht kan worden.

Aanvullend advies van Jakobien: spreek rustig, neem pauzes, gebruik korte zinnen en herhaal! Maak een boodschap ook niet te inhoudelijk, hou het simpel. Dat is niet hetzelfde als populistisch. Een boodschap moet vooral duidelijk zijn: het onder GroenLinksers populaire ‘duurzaamheid’ is helemaal niet zo glashelder als dat ‘we’ vaak wel denken. Start met een goede openingszin, richt je verhaal op personen of persoonlijke ervaringen en gebruik citaten, zijn nog wat suggesties van Jakobien. Leef je in, gebruik humor (als je het kunt), denk vooral aan je publiek. “Geniet ervan!”

Ook campaigner Cerian van Gestel had een prima bijdrage met haar workshop. Zij is zeer gedreven en wilde in een uurtje alle gespreksstof voor een dagdeel behandelen. Voor ideeën is de jaarkalender op GLweb leidend. Rode draad in haar verhaal: etaleer je successen, hou het simpel, gebruik foto’s en film, nieuwsbrief en krant, verbind je verhaal met mensen, laat zien wat je belangrijk vind. Een idee van Cerian is het ontwikkelen van een mailchimp, analoog aan de succes-campagne van Obama: via petities mensen hun mailadres vragen om daar later mee aan de slag te gaan. Tot slot: betrek omliggende afdelingen en ga gezamenlijk aan de slag.