Op 10 en 17 januari bezochten leden van Milieudefensie Gouda winkeliers in de binnenstad om hen te vragen de warmte binnen te houden. Een open winkeldeur in de winter verslindt energie, zeker als daar ook nog eens een hete luchtblazer achter hangt. Het kost de ondernemer onnodig veel geld, het personeel heeft vaak last van de kou en kritische klanten ergeren zich aan de verkwisting van energie. Als consument kunnen we meedoen door te vragen aan de winkel om simpelweg de deur dicht te houden. De groene klant is koning!

De oplossing is eenvoudig: sluit de winkeldeuren of plaats automatische deuren. In Gouda hebben bijvoorbeeld Blokker en ING al goede ervaringen opgedaan met schuifdeuren. Gewone deuren zijn prima voor zowel grotere warenhuizen als kleine winkels. V&D en Hema houden op die manier al jaren hun deuren dicht als het buiten koud is. Het personeel is tevreden en klanten vinden het geen probleem om een deur open te doen.

De voordelen van automatische winkeldeuren en gesloten deuren zijn groot:
•    Drastisch minder energiekosten (tientallen procenten besparing is mogelijk, blijkt uit onderzoek)
•    Even veel klanten, zowel in aantal als qua besteding in de winkel
•    Minder tocht en kou voor het personeel
•    Meer comfort voor de klanten
•    Minder winkeldiefstal (gelegenheidsdieven bedenken zich)
•    Minder stof, uitlaatgassen en geluidsoverlast van buiten in de winkel

Vorig jaar benaderde Milieudefensie Gouda een groot aantal winkels met de vraag om de deuren te sluiten. Dit jaar gaan de leden van Milieudefensie Gouda met name op pad om de installatie van automatische schuifdeuren aan te moedigen. De ondernemers aan de Kleiweg en de Kleiwegstraat waren aan de beurt. Milieudefensie ging het gesprek aan en reikten deurstickers uit waarmee de winkeliers aan de klanten kunnen laten zien dat de gesloten deur een bewuste, milieuvriendelijke maatregel is. Deze actie sluit aan bij het Duurzaamheidsbeleid van de Gemeente Gouda, dat erop gericht is om van Gouda een (meer) duurzame en CO2  neutrale stad te maken.

lees ook het artikel in het AD van 11 januari jl.