Onze straten, pleinen en parken vormen het kloppende hart van onze stad. Plekken waar we elkaar ontmoeten, kinderen spelen en we tot rust komen. Deze ruimtes zijn schaars en waardevol, en het is onze verantwoordelijkheid om ze zo in te richten dat ze ten goede komen aan iedereen. Ook voor mensen die geen voertuig hebben.

Auto’s nemen een aanzienlijk deel van de openbare ruimte in beslag, zowel rijdend als stilstaand. In veel steden, waaronder Gouda, zien we dat straten vol staan met geparkeerde auto’s, wat ten koste gaat van groen, speelplekken en wandel- en fietspaden. Dit roept de vraag op: hoe kunnen we de beschikbare ruimte eerlijk en efficiënt verdelen? 

Gereguleerd parkeren is een middel om de schaarse ruimte eerlijker te verdelen. Door een prijs te koppelen aan het gebruik van openbare ruimte voor parkeren, ontmoedigen we overmatig autogebruik en stimuleren we alternatieve vormen van mobiliteit.

Spreektekst van GroenLinks tijdens de raadsvergadering van 12 maart 2025

Raadslid Redouan Allaoui: ''Het parkeerbeleid kent een lange historische tijdslijn. Dit is begonnen in 2021 bij het vaststellen van het Verkeerscirculatieplan (VCP). Opgevolgd met het vaststellen van de Wijkmobiliteitsplannen Binnenstad, Kort Haarlem en Korte Akkeren in 2023. Tot aan de nieuwe parkeerregels die onlangs zijn vastgesteld. 

Goed bestuur is ook het eerlijke verhaal vertellen. Waarom?

We willen als stad een interessante plek blijven om te wonen, om te fietsen, om te spelen en door te vergroenen. Tegelijkertijd willen we omgaan met onze luchtkwaliteit, hittestress en wateroverlast. Dat betekent dat we met een andere blik zijn gaan kijken naar het gebruik van de beschikbare ruimte. Hierbij hebben we met elkaar afgesproken dat de openbare ruimte van ons allemaal is. 

Ook voor mensen die geen voertuig bezitten. Om het beheersbaar te maken hebben wij als raad een integraal parkeerbeleid vastgesteld. En het klopt dat wij geen Almere zijn. Wij hebben helaas niet de beschikbare ruimte."