22 december 2020
Aan het college van B&W
Betreft: schriftelijke vragen mbt Hulp voor gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire 

Geacht college van B&W,
Conform artikel 39 van het Reglement van Orde, heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen: 
Het rapport “Ongekend onrecht” toont ondubbelzinnig aan dat aan vele ouders groot onrecht is gedaan en dat veel schade is toegebracht door het handelen van de overheid. 
Stas, VNG en gemeenten hebben afspraken gemaakt om de gedupeerden bij te staan bij alle problemen die zij als gevol van deze affaire ondervinden. Ouders moeten zichzelf voor die hulp aanmelden bij de gemeente. Maar die constructie werkt niet goed: de meeste gemeenten weten nog steeds niet welke inwoners hiermee te maken hebben. Dat geldt ook voor Gouda.

1.    In reactie op vragen van GroenLinks heeft wethouder op 25 november aangegeven dat het college niet van plan is om een wervingscampagne te doen. Wel zijn de sociale teams  gevraagd hier alert op te zijn  (In het verleden hebben gedupeerde ouders aangeklopt bij de sociale teams). 
a    Welke acties hebben de sociale teams ondernomen om de gedupeerden te informeren over het hulpaanbod van de gemeente?
b    Het is een bekend feit dat ouders in het verleden betrokken bij Bommelstein in de problemen zijn gekomen met de Belastingdienst. Zou (de administratie van) deze voormalige KOV een goede ingang kunnen zijn om de mogelijke doelgroep actief te informeren?
c    Is het college bereid om naast de inzet van de sociaal teams nog andere middelen en kanalen te benutten of te ontwikkelen om in contact te komen met gedupeerden?
2.    Intikken van de zoekwoorden “gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire” op de openingspagina van de website van gemeenten geeft diverse resultaten: Krimpenerwaard (14.12), Leiden (24.11), Utrecht (17.12), Rotterdam (6.11) hebben in november en december berichten geplaatst over het hulpaanbod van de gemeenten en die gedupeerden uitnodigen contact op te nemen met de gemeente of met alternatieve kanalen, inclusief duidelijk gepresenteerde telefoonnummers. Gouda hoort in het rijtje van gemeenten die op hun website geen informatie bieden, net als de regiogemeenten Zuidplas, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen, Alphen (stand van zaken 20 december).
Is het college bereid het voorbeeld van bijvoorbeeld Rotterdam en Utrecht te volgen en een duidelijk hulpaanbod op de website te plaatsen, makkelijk vindbaar en met heldere verwijzingen naar sociaal team (telefoonnummers) of andere hulpbronnen zoals BOINK of de de ombudsman?

Ondergetekende verzoekt om een schriftelijke beantwoording op bovenstaande vragen binnen dertig dagen na dagtekening.
Ingediend door:
Annemiek Mul
GroenLinks